The best teachers are those who show you where to look, but don't tell you what to see. Alexandra K. Trenfor.

lørdag 29. september 2012

Atferd eller adferd?


Midt inni ei setning går det brått i svart...

Eg tar meg sjølv i å skrive eit ord, ser på det og kjenner det nesten ikkje igjen, det er noko merkeleg ved det. Etter år med skriving er mange ord automatisert, eg treng ikkje lese dei, eg berre veit kva som står. Men av og til, som no, blir eg ståande fast. 

Eg tyr til google. Heldigvis er det nesten alltid ein tråd der nokon har lurt på det same som meg. Eg synes det er ganske så greitt å bruke google til dette, ein undersøker og sjekkar om ein er på rett spor. Denne gongen lurte eg altså på ordet åtferd. (På nynorsk er det ganske greitt, då skal det skrivast sånn: ÅTFERD).

Men på bokmål, skal det skrivast med -t (atferd) eller med -d (adferd)? 

Etter litt "googling" fann eg at nokon meinte at atferd var den moderne måten å skrive dette på både på bokmål og nynorsk, samstundes var andre heilt klare på at det var åtferd på nynorsk og på bokmål var formane sidestilte. Eg fann ut at det var best å dobbelsjekke med ei ordliste, og fann at det er to måtar å skrive dette på, anten atferd eller adferd. Dei er altså sidestilt.

Så er det store spørsmålet, kva vil eg bruke i tekstar på bokmål? For uansett kva eg vel, må eg være konsekvent. Atferd eller adferd? 


Hmm... Nokon synspunkt på dette?

6 kommentarer:

  1. Synes det var fint du satte søkelyset på dette Heidi. Norskspråket utvikler seg hele tiden og modifiseres både med fremmedord og fornying av gamle ord. En kan plutselig få en aha-opplevelse når en undersøker ord. Jeg er nok av den gammeldagse typen for jeg skriver adferd. Det kan også ha noe med talespråket fordi jeg sier adferd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg seier nok også adferd, med meir d-lyd enn t-lyd. Kanskje er eg og av den gammeldagse typen ;)

      Slett
  2. Når det gjeld ordet åtferd bruker eg ”adferd” fordi det er det eg seier. Heilt generelt er eg ikkje glad i valfrie former. Dette er ei spesiell utfordring i nynorsk, der det er så mykje valfridom. Eg løyser dette problemet med å velje den forma som liknar mest på det eg sjølv seier. På bokmål vel eg den forma som høyrest mest korrekt ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg gjer også det på nynorsk, mest for at eg skal kunne hugse det...
      Eg synes også det er vanskeleg med valfrie former, alt er jo nesten lov og det er ei utfordring å halde styr og få system på alt. Eg brukar nynorskordlista mykje!

      Slett
  3. Der har vi hatt samme utfordringen Heidi:) Men har aldri sjekket dette opp på nettet. Adferd er det ordet jeg har bruk, men jeg husker at jeg mange ganger har stusset når noen har skrevet "Atferd". Takk for oppklaringen!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig:) Jeg fikk forresten en slik blackout på norskeksamen også, da med ordet "grammatikk". Jeg huska rett og slett ikke om det skulle være en eller to m'er... og begge deler så galt ut... Huff... Det endte med at jeg var nødt til å unngå ordet og heller bruke andre ord ;)

      Slett